MOTOWIEDZA - Internetowa Księgarnia Motoryzacyjna
Promocja! INSTRUKCJA FORD TRANSIT w cenie 145,40 zł !
Witamy w Księgarni Motowiedza! Sprzedajemy literaturę techniczną i motoryzacyjną wydawnictw: Auto, WKŁ, Haynes, Motomarketing i AutoElektro. Oferujemy książki typu sam naprawiam samochód, budowa i eksploatacja oraz obsługa i naprawa. Zapewniamy szybką dostawę oraz konkurencyjne ceny - Serdecznie zapraszamy do zakupów!
Wyszukiwarka


Zaawansowane wyszukiwanie
Koszyk
Twój koszyk jest pusty
Wybierz kategorię
ALBUMY I ENCYKLOPEDIE (0)
BEZPIECZEŃSTWO CZYNNE I BIERNE (0)
BLACHARSTWO I LAKIERNICTWO (0)
- Układ chłodzenia (0)
- Układ elektryczny (0)
- Układ hamulcowy (0)
- Układ kierowniczy (0)
- Układ klimatyzacji (0)
- Układ napędowy (0)
- Układ rozrządu (0)
- Układ smarowania (0)
- Układ zapłonowy (0)
- Układ zasilania (0)
- Zawieszenie samochodu (0)
BUDOWNICTWO LĄDOWE I KOLEJNICTWO (0)
CZASOPISMA I MAGAZYNY (0)
- AUTOELEKTRO (0)
- PORADNIK SERWISOWY (0)
DANE AUTODATA (0)
- Dane diagnostyczne (0)
- Dane naprawcze (0)
- Diagnoza i regulacja silnika (0)
DIAGNOSTYKA I DIAGNOZOWANIE (0)
HISTORIA MOTORYZACJI (0)
INFORMATORY TECHNICZNE BOSCH (0)
- Samoloty (0)
- TECHBOOKS DIY MANUALS (0)
- APRILIA (0)
- BMW (2)
- DUCATI (0)
- GILERA (0)
- HONDA (6)
- KAWASAKI (1)
- PEUGEOT (0)
- PIAGGIO (1)
- SIMSON (0)
- SUZUKI (0)
- TRIUMPH (2)
- VESPA (1)
- YAMAHA (1)
- ALFA ROMEO (0)
- AUDI (2)
- BMW (2)
- CHEVROLET (0)
- CHRYSLER (0)
- CITROEN (0)
- DACIA (0)
- DAEWOO (2)
- DODGE (0)
- FIAT (2)
- FORD (6)
- FSO (0)
- HONDA (0)
- HYUNDAI (0)
- INFINITI (0)
- JAGUAR (0)
- JEEP (0)
- Kia (0)
- LADA (0)
- LAND ROVER (0)
- LEXUS (0)
- MAZDA (2)
- MG (1)
- MINI (0)
- MITSUBISHI (0)
- NISSAN (4)
- OPEL (4)
- PEUGEOT (1)
- PLYMOUTH (0)
- PONTIAC (0)
- RENAULT (0)
- ROVER (0)
- SAAB (1)
- SEAT (1)
- SKODA (1)
- SUZUKI (0)
- TOYOTA (1)
- VOLVO (0)
LOGISTYKA (0)
LUDZIE TWORZĄCY HISTORIĘ MOTORYZACJI (0)
MILITARIA (0)
PODRĘCZNIKI SZKOLNE I AKADEMICKIE (0)
POZOSTAŁE (0)
PRAWO I PRZEPISY W MOTORYZACJI (0)
PRZEWODNIKI I PORADNIKI (0)
SCHEMATY ELEKTRYCZNE SAMOCHODÓW (0)
- Alfa Romeo (0)
- Audi (0)
- Bmw (0)
- Citroen (0)
- Daewoo (0)
- Fiat (0)
- Ford (0)
- Honda (0)
- Hyundai (0)
- Kia (0)
- Lancia (0)
- Mazda (0)
- Mercedes (0)
- Mini Cooper (0)
- Mitsubishi (0)
- Nissan (0)
- Opel (0)
- Peugeot (0)
- Renault (0)
- Rover (0)
- Saab (0)
- Seat (0)
- Skoda (0)
- Ssang Yong (0)
- Subaru (0)
- Suzuki (0)
- Toyota (0)
- Volkswagen (0)
- Volvo (0)
- Autoporadnik (0)
- Budowa, naprawa, eksploatacja (0)
- Eksploatacja i naprawy samochodów (0)
- Jak... (0)
- Opisy techniczne i dane regulacyjne (0)
- Pojazdy samochodowe (0)
- Poradnik użytkownika (0)
- Samochody marzeń (0)
- Katalogi instalacji elektrycznych (0)
SŁOWNIKI MOTORYZACYJNE (0)
SPORT W MOTORYZACJI (0)
TRANSPORT (0)
TUNING (0)
ZAPOWIEDZI WYDAWNICZE (0)
ZESTAWY. TANIE KSIĄŻKI (0)
Wydawnictwo
Ostatnio oglądane
Wybierz markę swojego auta
AUDI książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik CITROEN książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik BMW książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik DAEWOO książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik FIAT książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik FORD książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik FSO książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik HONDA książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik MAZDA książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik MERCEDES książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik OPEL książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik NISSAN książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik PEUGEOT książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik RENAULT książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik SEAT książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik TOYOTA książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik SKODA książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik VOLKSWAGEN książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik
Język
PolskiEnglish
Informacje o produkcie
DOŁADOWANIE SILNIKA PRZEGLĄD KONSTRUKCJI I DIAGNOSTYKA
Wydawnictwo: Instalator Polski
Autor
ISBN
PS 2007-01
Liczba stron
62
Oprawa
koperta cd
Format
CD-ROM
Rok wydania
2007
Język
polski
Cena
Produkt archiwalny

OPIS
PRODUKTU

DOŁADOWANIE SILNIKA PRZEGLĄD KONSTRUKCJI I DIAGNOSTYKA

Poradnik Serwisowy nr.1/2007 Kompendium wiedzy warsztatowej oferowanej przez www.motowiedza.pl

 

 

Poradnik pt. Doładowanie silników spalinowych. Przegląd konstrukcji i diagnostyka sprzedawany jest wyłącznie w wersji elektronicznej – płyta CD ( po zakończeniu nakładu w wersji papierowej został przeniesiony na płytę CD, nie jest to program, jest zapisany w formacie PDF)

W poradniku znajdziemy wiele informacji dotyczących historii, idei doładowania silników spalinowych, doładowań sprężarkowych, modele sprężarek mechanicznych ( kompresor Rotrex, Lysholma, Eatona, Roots, spiralny typu G), doładowania Comprex, doładowanie turbosprężarkowych (regulacja ciśnienia doładowania silnika, chłodzenie powietrza doładowującego, Twin Scroll, BiTurbo, Twin Turbo), doładowania mechaniczne plus termo sprężarkowe, doładowanie dynamiczne, doładowanie turbocompound, eksploatacji i diagnostyki (przyczyny awarii, sprawdzanie luzów turbosprężarkowych)

 

 

Trochę historii dotyczącej poprawienia wskaźników pracy silnika spalinowego

Rysunki i fotografie:

Rys. 1.1. Pierwszy układ doładowania zastosowany w silniku samochodu osobowego w 1921 r. Sprężarka Rootsa została  zamontowana w silniku benzynowym Mercedesa i była włączana mechanicznie cięgłem, po pełnym wciśnięciu pedału przyspieszenia

Rys. 1.2. Silnik wysokoprężny doładowany o mocy 90 KM stosowany w samochodach Lancia Delta Turbodiesel

Rys. 1.3. Silnik benzynowy samochodu Lancia Thema i.e. (rok 1985) o mocy 165 KM z wtryskiem LE-Jetronic i z turbodoładowaniem

Rys. 1.4. Silnik gaźnikowy samochodu Renault 18 Turbo ze sprężarką Garrett T3 o ciśnieniu doładowania 0,85 bar i z chłodnicą powietrza doładowującego

 

Idea doładowania silnika spalinowego

Rysunki i fotografie:

Rys. 2.1. Podział sposobów doładowania

Rys. 2.2 Przebiegi momentu obrotowego zdjęte na hamowni VW w 1987 r. z silnika 1.2 dm³, wyposażonego w różnego typu doładowanie i porównane z przebiegiem dla silnika wolnossącego 1.6 dm³

Doładowanie sprężarkowe

 - Sprężarki mechaniczne

Rysunki i fotografie:

Rys. 3.1. Ogólny schemat instalacji kompresora w silniku

·         Kompresor Rotrex

Rysunki i fotografie:

Rys. 3.2. Kompresor Rotrex - widok ogólny

Rys. 3.3. Widok przekładni planetarnej

Rys. 3.4. Autonomiczny układ olejowy urządzenia Rotrex

Rys. 3.5. Widok zintegrowanej pompy olejowej w sprężarce Rotrex

·         Kompresor Lysholma

Rysunki i fotografie:

Rys. 3.6. Kompresor Lysholma z zaworem upustowym

Rys. 3.7. Przepływ czynnika zasilającego silnik przez wirniki w kompresorze Lysholma

Rys. 3.8.Widok silnika Mazdy Xedos 9 z zainstalowanym u góry kompresorem Lysholma

·         Kompresor Eatona

Rysunki i fotografie:

Rys. 3.9. Silnik w Mini Cooperze S z zainstalowanym kompresorem Eatona i elementy kompresora

w rozłożeniu

Rys. 3.10. Kompresor Eatona zastosowany przez VW  w rozwiązaniu Twin Charger

Rys. 3.11. Silnik M271 Mercedesa o pojemności 1.8 l i mocy 192 KM z kompresorem Eatona

Rys. 3.12. Silnik Mercedesa Klasy C  doładowany za pomocą kompresora Eatona

·         Kompresor Roots

Rysunki i fotografie:

Rys. 3.13. Zasada działania sprężarki Roots. Zaletą tego rozwiązania jest niemal prostoliniowa zależność wydatku powietrza od prędkości obrotowej

Rys. 3.14. Kompresor typu Roots

·         Kompresor spiralny typu G

Rysunki i fotografie:

Rys. 3.15. Silnik w VW Corrado doładowany za pomocą kompresora typu G oraz widok sprężarki ukazujący jej charakterystyczną spiralną budowę

Rys. 3.16. Widok przepływu powietrza przez kompresor typu G oraz całego układu zasilania silnika, w tym rodzaju doładowania

Rys. 3.17. Budowa sprężarki spiralnej typu G

Rys. 3.18. Fazy pracy sprężarki spiralnej. Odmierzona porcja powietrza jest przetłaczana między ścianką obudowy a ruchomym wypornikiem

Rys. 3.19. Kompresor typu G

- Doładowanie Comprex

Rysunki i fotografie:

Rys. 3.20. Przebieg procesu zasilania systemem Comprex

Rys. 3.21. Charakterystyki ciśnienia doładowania silników wysokoprężnych wyposażonych wsprężarkę

Comprex (Cx) i turbosprężarkę (ATL). Na wykresie widać różnicę w szybkości zadziałania sprężarki Comprex

Rys. 3.22. Silnik diesel RF o mocy 55 kW ze sprężarką Comprex montowany w samochodach Mazda -626

- Doładowanie turbosprężarkowe

Rysunki i fotografie:

Rys. 3.23. Ogólny schemat układu turbodoładowania silnika spalinowego

·         Regulacja ciśnienia doładowania silnika

Rysunki i fotografie:

Rys. 3.24. Turbosprężarka Garrett VAT25 o zmiennej geometrii dolotu, stosowana m.in. w Peugeocie

405T16

Rys. 3.25. Zmienna geometria łopatek turbiny na przykładzie turbosprężarki BorgWarner 

zastosowanej w samochodzie Alfa Romeo 147

Rys. 3.26. „Łagodne” ustawienie łopatek - niska prędkość obrotowa silnika

Rys. 3.27. Przepływ spalin przy niskim ciśnieniu doładowania

Rys. 3.28. „Strome” ustawienie łopatek – wysoka prędkość obrotowa silnika

Rys. 3.29. Przepływ spalin przy wysokim ciśnieniu doładowania

Rys. 3.30. Sterowanie VTG przez układ z silnikiem krokowym. Przykład rozwiązania stosowanego w silniku 3.0 V6 TDI samochodów Audi

Rys. 3.31. Silnik 1.3 JTD w wersji 70 KM

Rys. 3.32. Układ rozrządu silnika 1.3 JTD

Rys. 3.33. Wtrysk realizowany według 5-częściowej sekwencji

Rys. 3.34. Turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek typu VTG

Rys. 3.35. Generator zawirowania ładunku w układzie dolotowym silnika 1.3 JTD

Rys. 3.36. Porównanie charakterystyk prędkościowych silnika 1.3 JTD dla wersji 70 KM i 90 KM

Rys. 3.37. Charakterystyka prędkościowa prototypowego silnika 1.3 JTD

Rys. 3.38. Regulacja ciśnienia doładowania w turbosprężarce typu VST

·         Chłodzenie powietrza doładowującego

Rysunki i fotografie:

Rys. 3.39. Układ wodnego chłodzenia powietrza doładowującego

Rys. 3.40. Układ chłodzenia powietrznego powietrza doładowującego (temperatura powietrza jest zmniejszana ze 130°C do 60°C

Rys. 3.41. Obieg powietrza w silniku XUD 9TE Peugeota 405 TD z chłodnicą umieszczoną poziomo

Rys. 3.42. Rozbudowana chłodnica powietrza doładowującego - intercooler (Audi A8)

Rys. 3.43. Intercooler Subaru Impreza STI

Rys. 3.45. Intercooler wodny w układzie BiTurbo, Mercedes S 420 CDI

Rys. 3.44. Rozmieszczenie intercoolerów w Porsche Cayenne

Rys. 3.46. Układ dolotowy w silniku Mercedesa S 420 CDI

Rys. 3.47. Układ doładowania silnika V6 montowanego w modelu Saab 9-5

Rys. 3.48. Silnik 4.2 TDI z dwiema chłodnicami powietrza doładowującego montowany w samochodach Audi A8

Rys. 3.49. Układ doładowania z dwiema powietrznymi chłodnicami stosowany w silniku 3.0 V6 TDI Audi

·         Twin Scroll

Rysunki i fotografie:

Rys. 3.50. Budowa turbosprężarki z systemem Twin Scroll

Rys. 3.51. Doprowadzenie gazów wydechowych w rozwiązaniu Twin Scroll

Rys. 3.52. Wykres sprawności pracy turbosprężarki

·         BiTurbo

Rysunki i fotografie:

Rys.3.53. Widok systemu BiTurbo koncernu BMW

·         Twin Turbo

Rysunki i fotografie:

Rys. 3.54. System Twin Turbo

Rys. 3.55. Silnik Opla 1.9 CDTI Ecotec

Rys. 3.56. Praca układu Twin Turbo w zakresie niskich prędkości obrotowych do 1800 obr/min

Rys. 3.57. Praca układu Twin Turbo w zakresie średnich prędkości obrotowych 1800 obr/min do 3000 obr/min

Rys. 3.58. Praca układu Twin Turbo w zakresie wysokich obrotów powyżej 3000 obr/min

Rys. 3.59. Silnik BMW z systemem Variable Twin Turbo

Rys. 3.60. System Variable Twin Turbo w silniku BMW

Rys. 3.61. Zasada działania systemu Variable Twin Turbo

Rys. 3.62. Przebieg mocy i momentu obrotowego silnika BMW

·         Twin Charger - doładowanie mechaniczne + turbosprężarkowe

Rysunki i fotografie:

Rys.3.63. System Twin Charger

Rys. 3.64. Przebieg momentu obrotowego Mo1i mocy dla wersji 170 KM silnika 1400 cm 3  w porównaniu do silnika o analogicznej mocy natomiast znacznie większej pojemności skokowej

 2300 cm³

Rys. 3.65. Kompresor mechaniczny w rozwiązaniu Twin Charger firmy Eaton

Rys. 3.66. Turbosprężarka zastosowana w Twin Turbo - widoczny zawór Waster Gate

Rys. 3.68. Porównanie zużycia paliwa silnika 1.4 TSI w stosunku do konkurencyjnych atmosferycznych

jednostek ZI

Rys. 3.67. Przebieg średniego ciśnienia użytecznego w odniesieniu do Twin Charger

Rys. 3.69. Silnik VW 1.4 TSI z doładowaniem Twin Charger

Rys. 3.70. Kompaktowa budowa silnika VW 1.4 TSI

 

Doładowanie dynamiczne

 

Rysunki i fotografie:

Rys. 4.1. System Valvetronic

Rys. 4.2 . Elementy silnika BMW 316 ti z systemem Valvetronic

Rys. 4.3. System VTEC w silniku Hondy

Rys. 4.4. Zawirowanie ładunku powietrza uzyskiwane w systemie VTEC-E SOHC

Rys. 4.5. System VTEC DOHC w silniku Hondy

Rys. 4.6. Układ krzywek w systemie VTEC DOHC

Rys. 4.7. Ekonomiczny tryb pracy trójstopniowego systemu VTEC

Rys. 4.8. Praca trój stopniowego sytemu VTEC w trybie średnich prędkości obrotowych silnika

Rys. 4.9. Najbardziej agresywny wznios zaworów w trójstopniowym systemie VTEC

Rys. 4.10. Budowa systemu VTC

Rys. 4.11. System VVTi stosowany przez Toyotę

Rys. 4.12. System i-VTEC stosowany przez Hondę a długość przewodu dolotowego

Rys. 4.13. Zmienna długość przewodu dolotowego w systemie i-VTEC

Rys. 4.14. Regulacja wzniosu zaworów w systemie VVTL-i

Rys. 4.15. Silnik BMW z systemem Double-VANOS

Rys. 4.16. Szczegóły systemu Double-VANOS

Rys. 4.17. Efekt doładowania oscylacyjnego EIC (Siemens)

Rys. 4.18. Silnik 3.0 24V R6 z systemem Dual-RAM

Rys. 4.19. Układ dolotowy sinika BMW serii 7

Rys. 4.20. System doładowania rezonansowego Vario-RAM stosowanego w Porsche 996

Rys. 4.21.Zmienna długość przewodów dolotowych w silniku Audi

 

Doładowanie Turbocompound

 

Rysunki i fotografie:

Rys. 5.1. Widok ogólny silnika DT-12 wraz systemem Turbocompound

Rys. 5.2. Turbocompound, budowa i zasada działania

Rys. 5.3. Rozkład temperatur w silniku DT-12 wyposażonym w Turbocompound

 

Eksploatacja i diagnostyka

 

- Eksploatacja turbosprężarki

Rysunki i fotografie:

Rys. 6.1 Sposób podłączenia turbosprężarki do układu smarowania silnika

Rys. 6.2. Układ kanałów olejowych turbosprężarki

- Przyczyny awarii

Rysunki i fotografie:

Rys. 6.3. Pogięte końce łopatek sprężarki wskutek zassania elementów gumowych, które oderwały się w przewodzie dolotowym

Rys. 6.4. Koło sprężarki zniszczone przez śrubę lub podkładkę, jaka dostała się do kanału dolotowego

Rys. 6.5. Regenerowanie wirnika turbiny

- Diagnostyka turbosprężarki

- Sprawdzanie luzów  w turbosprężarce

Rysunki i fotografie:

Rys. 6.6. Sprawdzanie luzu osiowego i promieniowego w turbosprężarce

 

PRODUKTY
POKREWNE

INNI KLIENCI
KUPILI RÓWNIEŻ

Inni klienci kupujący ten produkt zakupili również

ZAPYTAJ O
PRODUKT

GALERIA

Galeria

PŁATNOŚĆ
I WYSYŁKA

PŁATNOŚĆ I WYSYŁKA TOWARU

W chwili obecnej Klient ma do wyboru następujące formy płatności oraz opcje dostawy:
  • Przesyłka krajowa
    • Przedpłata na konto Płatność można dokonać wpłacając bądź przelewając pieniądze na nasze konto w mBank. Wybierając tę opcję do ceny towaru, należy doliczyć 11,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
    • Przesyłka pobraniowa Zapłata za zakupiony towar następuje przy odbiorze przesyłki (u listonosza). W tym przypadku do ceny towaru doliczyć należy 15,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
  • Przesyłka zagraniczna (na terenie Europy) - Jedyną akceptowaną formą płatności w tym przypadku jest wpłata bądź przelew na konto. Koszt wysyłki takiego zamówienia wg cennika Poczty Polskiej uzależniony jest od wagi danej przesyłki. Przed zakupem obowiązkowo wymagany jest kontakt z Biurem Obsługi Klienta, w celu zważenia przesyłki i wyceny dokładnego kosztu wysyłki.
  • Odbiór osobisty - Odbiory osobiste możliwe w siedzibie firmy: ul. Bohaterów Studzianek 13/5; 26-670 Pionki po wcześniejszym kontakcie z Biurem Obsługi Klienta.
Paczki wysyłamy codziennie w dni robocze (od poniedziałku do piątku) za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Wszystkie ceny są cenami brutto i zawieraja podatek VAT.

OPINIE O
PRODUKCIE

Dodaj Komentarz
Ocena
Wpisz kod widoczny na obrazku:
weryfikator
© MOTOWIEDZA. Wszelkie Prawa Zastrzeżone. All Rights Reserved.