MOTOWIEDZA - Internetowa Księgarnia Motoryzacyjna
Promocja! INSTRUKCJA VW BEETLE - VW GARBUS (1999-2007) w cenie 140,38 zł !
Witamy w Księgarni Motowiedza! Sprzedajemy literaturę techniczną i motoryzacyjną wydawnictw: Auto, WKŁ, Haynes, Motomarketing i AutoElektro. Oferujemy książki typu sam naprawiam samochód, budowa i eksploatacja oraz obsługa i naprawa. Zapewniamy szybką dostawę oraz konkurencyjne ceny - Serdecznie zapraszamy do zakupów!
Wyszukiwarka


Zaawansowane wyszukiwanie
Koszyk
Twój koszyk jest pusty
Wybierz kategorię
ALBUMY I ENCYKLOPEDIE (0)
BEZPIECZEŃSTWO CZYNNE I BIERNE (0)
BLACHARSTWO I LAKIERNICTWO (0)
- Układ chłodzenia (0)
- Układ elektryczny (0)
- Układ hamulcowy (0)
- Układ kierowniczy (0)
- Układ klimatyzacji (0)
- Układ napędowy (0)
- Układ rozrządu (0)
- Układ smarowania (0)
- Układ zapłonowy (0)
- Układ zasilania (0)
- Zawieszenie samochodu (0)
BUDOWNICTWO LĄDOWE I KOLEJNICTWO (0)
CZASOPISMA I MAGAZYNY (0)
- AUTOELEKTRO (0)
- PORADNIK SERWISOWY (0)
DANE AUTODATA (0)
- Dane diagnostyczne (0)
- Dane naprawcze (0)
- Diagnoza i regulacja silnika (0)
DIAGNOSTYKA I DIAGNOZOWANIE (0)
HISTORIA MOTORYZACJI (0)
INFORMATORY TECHNICZNE BOSCH (0)
- Samoloty (0)
- TECHBOOKS DIY MANUALS (0)
- APRILIA (0)
- BMW (2)
- DUCATI (0)
- GILERA (0)
- HONDA (6)
- KAWASAKI (1)
- PEUGEOT (0)
- PIAGGIO (1)
- SIMSON (0)
- SUZUKI (0)
- TRIUMPH (2)
- VESPA (1)
- YAMAHA (1)
- ALFA ROMEO (0)
- AUDI (2)
- BMW (2)
- CHEVROLET (0)
- CHRYSLER (0)
- CITROEN (0)
- DACIA (0)
- DAEWOO (2)
- DODGE (0)
- FIAT (2)
- FORD (6)
- FSO (0)
- HONDA (0)
- HYUNDAI (0)
- INFINITI (0)
- JAGUAR (0)
- JEEP (0)
- Kia (0)
- LADA (0)
- LAND ROVER (0)
- LEXUS (0)
- MAZDA (2)
- MG (1)
- MINI (0)
- MITSUBISHI (0)
- NISSAN (4)
- OPEL (4)
- PEUGEOT (1)
- PLYMOUTH (0)
- PONTIAC (0)
- RENAULT (0)
- ROVER (0)
- SAAB (1)
- SEAT (1)
- SKODA (1)
- SUZUKI (0)
- TOYOTA (1)
- VOLVO (0)
LOGISTYKA (0)
LUDZIE TWORZĄCY HISTORIĘ MOTORYZACJI (0)
MILITARIA (0)
PODRĘCZNIKI SZKOLNE I AKADEMICKIE (0)
POZOSTAŁE (0)
PRAWO I PRZEPISY W MOTORYZACJI (0)
PRZEWODNIKI I PORADNIKI (0)
SCHEMATY ELEKTRYCZNE SAMOCHODÓW (0)
- Alfa Romeo (0)
- Audi (0)
- Bmw (0)
- Citroen (0)
- Daewoo (0)
- Fiat (0)
- Ford (0)
- Honda (0)
- Hyundai (0)
- Kia (0)
- Lancia (0)
- Mazda (0)
- Mercedes (0)
- Mini Cooper (0)
- Mitsubishi (0)
- Nissan (0)
- Opel (0)
- Peugeot (0)
- Renault (0)
- Rover (0)
- Saab (0)
- Seat (0)
- Skoda (0)
- Ssang Yong (0)
- Subaru (0)
- Suzuki (0)
- Toyota (0)
- Volkswagen (0)
- Volvo (0)
- Autoporadnik (0)
- Budowa, naprawa, eksploatacja (0)
- Eksploatacja i naprawy samochodów (0)
- Jak... (0)
- Opisy techniczne i dane regulacyjne (0)
- Pojazdy samochodowe (0)
- Poradnik użytkownika (0)
- Samochody marzeń (0)
- Katalogi instalacji elektrycznych (0)
SŁOWNIKI MOTORYZACYJNE (0)
SPORT W MOTORYZACJI (0)
TRANSPORT (0)
TUNING (0)
ZAPOWIEDZI WYDAWNICZE (0)
ZESTAWY. TANIE KSIĄŻKI (0)
Wydawnictwo
Ostatnio oglądane
Wybierz markę swojego auta
AUDI książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik CITROEN książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik BMW książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik DAEWOO książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik FIAT książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik FORD książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik FSO książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik HONDA książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik MAZDA książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik MERCEDES książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik OPEL książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik NISSAN książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik PEUGEOT książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik RENAULT książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik SEAT książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik TOYOTA książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik SKODA książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik VOLKSWAGEN książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik
Język
PolskiEnglish
Informacje o produkcie
DWUMASOWE KOŁA ZAMACHOWE W SILNIKACH SAMOCHODÓW OSOBOWYCH - część 2
Wydawnictwo: Instalator Polski
Autor
ISBN
PS 2011-03
Liczba stron
58
Oprawa
broszurowa
Format
246 x 174 mm
Rok wydania
2011
Język
polski
Cena
Produkt archiwalny

OPIS
PRODUKTU

PORADNIK SERWISOWY
DWUMASOWE KOŁA ZAMACHOWE W SILNIKACH SAMOCHODÓW OSOBOWYCH - część 2 
NR 03/2011

Spis treści:

 

5. UKŁADY WYRÓWNOWAŻENIA SILNIKÓW SPALINOWYCH 
    

     Rys.1 Wał płaski silnika rzędowego czterocylindrowego firmy VW z przeciwciężarami odlanymi z wykorbieniami.  Oznaczenia: 1- przeciwciężary z masami korekcyjnymi(wierconymi otworami służącymi wyrównoważeniu wału) 2-kołnierz mocowania koła zamachowego

     Rys.2 Wał przestrzenny silnika rzędowego sześciocylindrowego firmy Mercedes-Benz z przeciwciężarami przykręconymi do wykorbień

     Rys.3 Zmęczeniowe pęknięcie przestrzennego wału korbowego. Oznaczenia 1- Czop głowicy 2-pęknięcie w miejscu przejścia w czop korbowy 3 – przeciwciężar

     Rys.4 Zwiększenie sztywności skrętnej wału korbowego przez umieszczenie napędu układu rozrządu tyłu silnika. Oznaczenia: napęd układu rozrządu przekładnią bezpośrednią (bezcięgnową) silnika 1,8 TDI VW: 1-koło zębate wału korbowego, 2 – koło pośrednie, 3 - koło napędu pompy układu olejenia i pompy podciśnieniowej, 4 – koło napędu pompy wysokiego ciśnienia układu zasilania silnika w paliwo, 5 – koło pośrednie napędu wałka rozrządu, 6 – dźwignia sterująca zazębieniem z kołem napędu wałka rozrządu, 7 – koło napędu wałka rozrządu, 8 – koło pośrednie napędu wałka rozrządu, 9 – koło napędu pompy układu chłodzenie silnika, 10 – koło pośrednie, 11-zespół przekładni – miejsce przykręcenia osłony

    Rys.5  Tłumik drgań skrętnych firmy ZF. Oznaczenia: 1 – masa pierwotna – obudowa, 2 - pierścień ograniczający przemieszczanie masy wtórnej, 3 – masa wtórna – tarcza tłumików drgań skrętnych, 4 – ograniczniki przemieszczeń tłumików, 5 – tłumiki drgań skrętnych w postaci sprężyn śrubowych, 6 – podkładka sprężysta, 7 – piasta z wielowypustem, pierścień ustalający położenie ograniczników przemieszczeń tłumików obwodowych, 8a –uszczelka, 9 – pokrywa zewnętrzna

    Rys.6 Koło pasowe napędu osprzętu silnika 2.0 HDI samochodu Peugeot 407 z tłumikiem drgań skrętnych w postaci sprężyny obwodowej, osadzonej z przodu silnika. Oznaczenia a) widok od strony zewnętrznej: 1- masa bezwładna, 1a – ograniczniki przemieszczeń masy bezwładnej; b) widok od strony kadłuba silnika: 1 – rowek wpustowy

    Rys.7 Układ korbowo-tłokowy silnika montowanego w samochodach Audi RS4 4.2 V8 FSI. Oznaczenia: 1 – wkładki z ciężkiego metalu

    Rys.8 Silnik Audi 4.2 V8 TDI z systemem common rail, wyposażony w tłumik drgań skrętnych wału korbowego osadzony z przodu silnika poprzez połączenia śrubowe. Oznaczenia: a) widok silnika z tłumikiem: 1 – wieniec koła pasowego napędu osprzętu silnika pasem wielorowkowym, 2 – tłumik elastomerowy izolujący wieniec koła pasowego od wału korbowego, 3 – przeciwciężar wału korbowego, 4 – dodatkowe rolki prowadzące wytłumiające drgania pasa wielorowkowego napędu alternatora i sprężarki układu klimatyzacji; b) charakterystyka porównawcza zastosowanego tłumika drgań skrętnych wału korbowego z wcześniej stosowanym rozwiązaniem w postaci tłumika drgań skrętnych koła pasowego napędu osprzętu silnika

    Rys.9 Tłumienie drgań realizowane przez tarczę sprzęgła

 

5.1. Budowa sprzęgieł firm Schaeffler (LuK) i Valeo  - opis

 

    Rys.1 Zespół koła zamachowego i sprzęgła. Oznaczenia: 1 – standardowe koło zamachowe (alternatywnie dwumasowe koło zamachowe do innego typu zespołu sprzęgła), 2 – pierścień dociskowy sprzęgła, 3 – tarcza sprzęgła z tłumikami drgań skrętnych, 4 – łożysko prowadzące, 5 – sprężyny płytkowe pierścienia dociskowego, 6 – łożysko wyciskowe, 7 – tuleja prowadząca łożyska wyciskowe, 8 – wałek sprzęgłowy, 9 – sprężyna talerzowa, 10 – podkładka ze sworzniem ustalającym położenie sprężyn płytkowych pierścienia dociskowego

   Rys.2  Podstawowe elementy składowe zespołu sprzęgła. Oznaczenia: 1 – obudowa z pierścieniem dociskowym i sprężyną talerzową, 2 – tarcza sprzęgłowa, 3 – łożysko dociskowe

   Rys.3 Budowa tarczy sprzęgłowej z tłumikami drgań skrętnych firmy Schseffler (LuK). Oznaczenia: 1- pierścień cierny tłumika wstępnego, 2 – sprężyna talerzowa tłumika wstępnego, 3 – kołnierz piasty tłumika wstępnego, 4 i 5 – sprężynki tłumika wstępnego, 6 – koszyczek tłumika wstępnego, 7 – sprężyna talerzowa tłumika głównego, 8-stożek centrujący, 9 – sprężyna talerzowa tłumika głównego, 10 – tarcza kontroli ciernej tłumika wstępnego, 11 – koszyczek tłumika wstępnego, 12 – sprężyna talerzowa tłumika głównego, 13 – pierścień cierny tłumika głównego, 14 – nit okładziny, 15 – okładziny cierne, 16 – tarcza sprężysta, 17 – nit tarczy sprężystej, 18 – dzielona oprawa tłumików głównych – tarcza oporowa, 19 – sprężyna zewnętrzna głównego tłumika drgań skrętnych, 20 – sprężyna wewnętrzna głównego tłumika, 21 – tarcza kontroli ciernej tłumika głównego, 22- piasta, 23 – tarcza kontroli ciernej tłumika wstępnego, 24 – tarcza nośna tłumika głównego, 25 – sworzeń dystansowy oprawy tłumików głównych

   Rys.4 Zespół sprzęgła samochodu skoda Felicja 1,4. Oznaczenia: 1- oprawa sprzęgła z niewidocznym pierścieniem dociskowym i sprężyną talerzową, 2 – tarcza sprzęgłowa, 2a – piasta, 2b – pierścienie łączące tarczę sprężystą z piastą, 2c – tarcza sprężysta

   Rys.5 Budowa tarczy sprzęgła firmy Valeo. Oznaczenia: 1-tarcza nośna, 1a – trzpienie ustalające, 2 – tarcza sprężysta, 2a – okładzina, 3 – dzielona oprawa tłumików, 4 – główne tłumiki drgań skrętnych, 5- podkładka cierna, 6 – piasta, 7 – wstępne tłumiki drgań skrętnych

   Rys. 6 Wstępny tłumik drgań skrętnych. Oznaczenia: a) zabudowa; b) charakterystyka tłumienia drgań skrętnych podczas pracy silnika

   Rys.7 Zabudowa wstępnego tłumika drgań skrętnych. Oznaczenia: a) podstawowy tłumik wstępny z dwoma kanałami rowkowymi podłużnymi: 1- kanały rowkowe podłużne; b) piasta tarczy sprzęgła: 1- mechaniczne ograniczenie obrotu na piaście

   Rys.8 Podstawowy tłumik dwuetapowy – stan wolny, typowy dla niepracującego silnika brak ruchu sprężyn obu tłumików. Oznaczenia: 1 – tłumik wstępny, 2 – tłumik główny

   Rys.9 pochłanianie drgań poprzez tłumik wstępny podczas pracy silnika na biegu jałowym – stan bez przekazywanego momentu obrotowego, brak ruchu sprężyny

   Rys.10 Pochłanianie drgań przez tłumik wstępny podczas jazdy samochodem – stan przekazywania momentu obrotowego, ruch sprężyn tłumika podstawowego

   Rys.11 Tarcze sprzęgłowe

   Rys.12 Budowa tarczy sprzęgłowej wykonanej w technologii WX firmy Valeo, wchodzącej w skład zestawu naprawczego zastępującego dwumasowe koło zamachowe

   Rys.13 Schemat sterowania sprzęgłem samonastawnym (Self Adjusting Clutch – SAC) za pomocą układu EKM

   Rys.14 Sprzęgło samonastawne (SAC) firmy Schaeffle (LuK)

                                                            

  

 

6. ZUŻYCIE ZESPOŁÓW SPRZĘGIEŁ, PRZYCZYNY ICH POWSTAWANIA I TECHNOLOGIA WYMIANY 
6.1. Przyczyny powstawania niesprawności zespołów sprzęgieł 
6.2. Metodyka postępowania w zakresie rozpoznawania objawów zużycia oraz wymiany sprzęgieł, kół zamachowych i dwumasowych kół zamachowych 
6.3. Typowe objawy niesprawności zespołów sprzęgieł i ich diagnostyka na przykładzie rozwiązań firmy Schaeffler (LuK) 
6.4. Rodzaje objawów niesprawności zespołów sprzęgieł i przyczyny ich powstawania na przykładzie rozwiązań firmy Schaeffler (LuK) 
6.5. Sposoby usuwania objawów niesprawności sprzęgieł w kontekście stwierdzonych rodzajów i przyczyn ich powstawania 
6.6. Realizacja czynności związanych z wymianą zespołu sprzęgła 

 Rys.1 Punkty kontrolne poprawności wymiany zespołu sprzęgła

 Rys.2 Opis położenia montażowego na tarczy sprzęgłowej

 

7. BUDOWA SPRZĘGIEŁ FIRMY ZF (SACHS) 

 

  Rys.1 Zespół sprzęgła firmy ZF (SACHS)

  Rys.2Zespół sprzęgła firmy ZF (SACHS): a) tłumienie drgań, b) zespół kompletny tarczy sprzęgłowej, c) tarcza sprężysta

  Rys.3 Parametry konstrukcyjne zespołu sprzęgła decydujące o skuteczności jego działania i trwałości

  Rys.4 Docisk sprzęgła suchego ciernego jednotarczowego typu pchanego ze sprężyną talerza typu M.

   Rys.5 Docisk sprzęgła suchego ciernego jednotarczowego typu ciągnionego ze sprężyną talerzową typu MZ.

   Rys.6 Budowa sprzęgła dwutarczowego ze sprężyną talerzową

   Rys.7 Zestawienie bilansów cieplnych sprzęgieł

   Rys.8 Budowa sprzęgła typu XTend z automatyczną kompensacją zużycia

   Rys.9 Docisk sprzęgła typu XTend

   Rys.10 Budowa sprzęgła typu MX

   Rys.11 Wysprzęglik sprzęgła stosowany przy sterowaniu konwencjonalnym

   Rys.12 Wysprzęglik sprzęgła (Concetric Slave Cylinder) stosowany przy sterowaniu konwencjonalnym

   Rys.13 Klasyczny układ uruchamiania zespołu sprzęgła

   Rys.14 Układ uruchamiania zespołu sprzęgła w zautomatyzowanej skrzynce przekładniowej

 

7.1. Objawy i przyczyny powstawania niesprawności zespołów sprzęgieł – ogólne wskazówki do czynności naprawczych 
7.2. Zalecenia obsługowo-montażowe zespołów sprzęgieł firmy ZF (SACHS)

LITERATURA 


Seria Poradnik serwisowy swoją zawartością stanowi kompendium praktycznej, a zarazem nowoczesnej wiedzy warsztatowej. Artykuły o charakterze przeglądowym i szkoleniowym, przygotowane przez znanych już z Auto Moto Serwisu autorów, poruszają zagadnienia z następujących działów:

  • elektronika
  • elektryka
  • diagnostyka
  • technologia napraw mechanicznych
  • lakiernictwo i blacharstwo

Artykuły zawierają:

  • wiele praktycznych informacji z dziedziny budowy i eksploatacji samochodów,
  • opisy spotykanych w samochodach rozwiązań technicznych, oparte na unikalnych materiałach fabrycznych i literaturze zagranicznej,
  • technologie napraw najnowocześniejszych układów,
  • porady ekspertów z branży,
  • prezentowanie zagadnień budowlanych i technologicznych, związanych z projektowaniem, wyposażaniem i modernizowaniem warsztatów,
  • omówienie zagadnień prawnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

PRODUKTY
POKREWNE

INNI KLIENCI
KUPILI RÓWNIEŻ

ZAPYTAJ O
PRODUKT

GALERIA

Galeria

PŁATNOŚĆ
I WYSYŁKA

PŁATNOŚĆ I WYSYŁKA TOWARU

W chwili obecnej Klient ma do wyboru następujące formy płatności oraz opcje dostawy:
  • Przesyłka krajowa
    • Przedpłata na konto Płatność można dokonać wpłacając bądź przelewając pieniądze na nasze konto w mBank. Wybierając tę opcję do ceny towaru, należy doliczyć 11,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
    • Przesyłka pobraniowa Zapłata za zakupiony towar następuje przy odbiorze przesyłki (u listonosza). W tym przypadku do ceny towaru doliczyć należy 15,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
  • Przesyłka zagraniczna (na terenie Europy) - Jedyną akceptowaną formą płatności w tym przypadku jest wpłata bądź przelew na konto. Koszt wysyłki takiego zamówienia wg cennika Poczty Polskiej uzależniony jest od wagi danej przesyłki. Przed zakupem obowiązkowo wymagany jest kontakt z Biurem Obsługi Klienta, w celu zważenia przesyłki i wyceny dokładnego kosztu wysyłki.
  • Odbiór osobisty - Odbiory osobiste możliwe w siedzibie firmy: ul. Bohaterów Studzianek 13/5; 26-670 Pionki po wcześniejszym kontakcie z Biurem Obsługi Klienta.
Paczki wysyłamy codziennie w dni robocze (od poniedziałku do piątku) za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Wszystkie ceny są cenami brutto i zawieraja podatek VAT.

OPINIE O
PRODUKCIE

Dodaj Komentarz
Ocena
Wpisz kod widoczny na obrazku:
weryfikator
© MOTOWIEDZA. Wszelkie Prawa Zastrzeżone. All Rights Reserved.